בבואנו להקים עסק מכל סוג שהוא או לרצות לפתח עסק קיים ולהגדילו עם הזמן, אחד הנושאים החשובים הוא להשקיע בבניית תוכנית עסקית לעסק קטן כגדול וההבדל הוא בקו המחשבה בלבד.
בניית תוכנית עסקית לעסק קטן תמחיש את הדרך להוצאת רעיון הקמת עסק קטן ואו פיתוחו של זה והפיכתו לעובדה מוגמרת בשטח כעסק שמרוויח ומייצר הכנסות, תוכנית שכזאת היא כלי משמעותי, עסק קטן ככל עסק אחר זקוק לתכנית עסקית שמטרתה להיות עזר לבעל הרעיון ותכלול בתוכה החלטות הנדרשות לפיתוח העסק, צפי ההכנסות והרווח הנגזר מכך, גודל ההשקעה שיש לבצע וכמובן הפרזנטציה של המוצר בכדי למשוך משקיעים ואולי שיתופי פעולה עסקיים בהמשך.
מתיי מכינים תוכנית עסקית ואיך מתחילים?
בניית תוכנית עסקית לעסק קטן וגם גדול כאחד יש כמובן להכינה בטרם פתחנו את העסק אם זה לצורך בחינת גידול עתידי של העסק ואם יהיה צורך בשינוי היעוד שלו בהמשך, יש לבצע גיבוש רעיוני וחזון לעסק, ביצוע איסוף מודיעיני לכאורה כגון חקר שוק, חקר המתחרים ובעקבות זאת למידת הענף הרצוי, יש לגבש תוכנית פיננסית עם נתונים לרווח והפסד, סכום ההשקעות ורצוי את כל זה להעלות בכתב כדי לתעד ולסכם את הרעיונות עם התכנון להשקעה בהתאם לכך.
מהות התוכנית העסקית
כאשר אנו מתכננים לפתוח עסק חדש, כחלק מבניית תוכנית עסקית לעסק קטן אנו נעלה על הכתב למען סדר ותיעוד של הפרטים הבאים:
שם העסק מן הסתם הוא חשוב ושלא יהיו כפילויות עם שמות של עסקים אחרים כי ברשם החברות לא נוכל להמשיך מכאן הלאה, יש למצוא למוצר שם מותג עם סלוגן משלו, יש לנתח את הענף וניתוח לקוחות פוטנציאלים וכמובן ניתוח של המתחרים במידה ויש, בדיקת חזקות של העסק שברצוננו להקים ולפתח, יש לבנות אסטרטגיית שיווק הרצוי לעסק, תזרים מזומנים וצפי הכנסות עתידיות למוצר או לשרות שיינתן, נקודות איזון כלומר כמות הלקוחות הצפויה והנדרשת כדי להגיע למחזור של מכירות הרצוי וזאת בכדי לייצור איזון בתקציב, כן יש לדאוג כתוכנית עבודה לגיוס עובדים המתאימים ליצור המוצר ושיווקו, כל זאת כמהות של בניית תוכנית עסקית לעסק קטן.