התחרות ההולכת וגוברת בשוק מחייבת ארגונים כל הזמן להתפתח, לבדוק את פעילות הארגון ולשנות אותו בהתאם למגמות בשוק, ארגון שלא עושה זאת עלול למצוא עצמו מדשדש מאחור עד כדי פגיעה ברווחיות, לכן רבים מהארגונים נעזרים בייעוץ ארגוני ניהולי אם זה להעסיק צוות בתוך הארגון או חברה חיצונית הנותנת שירותי ייעוץ ארגוני. ייעוץ ארגוני מתאים לכל סוגי העסקים בין אם זה ארגון גדול ובין אם זה ייעוץ ארגוני לעסקים קטנים.
מה זה ייעוץ ארגוני לעסקים?
רבים לא יודעים מה זה ייעוץ ארגוני? ייעוץ ארגוני הוא למעשה תחום המתמקד בארגון ובתהליכים בתוכו ובסביבתו, מטרתו של תהליך הייעוץ לעזור לארגון להשיג את מטרותיו ולצמוח, תוך תשומת לב לעובדים ולהון האנושי של הארגון, תפקיד היועץ לסייע למנהלים בארגון להבין ולהגדיר את מטרותיו בתוך הסביבה שבה הוא פועל, ולבחור את הדרך המיטבית להשגתן.
בתשובה לשאלה מה זה ייעוץ ארגוני ניתן לענות שיש מספר הגדרות למונח ייעוץ ארגוני לעסקים: ייעוץ ארגוני הוא תהליך מתוכנן של פיתוח ארגון כדי שיהיה יותר אפקטיבי בהשגת מטרות, ייעוץ ארגוני הוא התערבות שתוכננה לשיפור הבריאות והאפקטיביות של היחיד בארגון, הוא הליווי וההנחיה של תהליכים שבהם אנשים ומערכות אנשים עובדים ביחד,
ייעוץ ארגוני ניהולי הוא מאמץ ארוך טווח לצורך שיפור החזון הארגוני, העצמה, למידת תהליכי פתרון בעיות באמצעות התרבות הארגונית ויישום התיאוריה והטכנולוגיה של מדעי ההתנהגות.
תחומי הפעילות של ייעוץ ארגוני לעסקים
ייעוץ ארגוני לעסקים קטנים וגם לגדולים כולל בתוכו מספר תחומים: פיתוח צוות, ליווי אישי, הערכה ואבחון, פיתוח קריירות, לימוד, חניכה ואימון אישי, פיתוח מנהיגות ומיומנות ניהולית, ניהול כישרונות, שיפור תקשורת פנים ארגונית, התמודדות עם שינויים, הנחיית תהליכי חזון ותרבות ארגונית והטמעתם, הטמעת תהליכי הערכת עובדים ומשוב וכן תהליכי למידה והפקת לקחים.
מהו יועץ ארגווני מקצועי?
מרבית תהליכי ייעוץ ארגוני ניהולי מתבצעים על ידי יועץ חיצוני מהסיבה שיועץ חיצוני נתפס בעיני צוות הארגון כניטרלי, הכשרת יועץ ארגוני היא לימודי תואר במדעי החברה פסיכולוגיה או סוציולוגיה אך גם הכשרה בהנדסת תעשייה וניהול. כדי להיות יועץ ארגוני טוב צריך להיות מאבחן מעולה בעל יכולת לפענח את הנחות היסוד של הארגון, יועץ ארגוני צריך להיות בעל כושר ניתוח ולמידה מהירים, צריך להיות יצרתי ולחשוב מחוץ ל"קופסה", להיות בעל יכולת יחסי אנוש גבוהים, לדעת לנהל דיאלוג עם מנהלים, צוות העובדים ובעל יכולת להנחות תהליכים בקבוצות וכמובן עם הלקוחות בעל יכולת השפעה.
יועץ ארגוני צריך להכיר את התחום שבו עוסק הארגון את החזקות והחולשות שלו כדי לאבחן מה נדרש לצורך ביצוע השינוי.