שיווק של מוצר או שירות זהו תהליך מאוד מורכב במרבית המקרים, אשר מטרתו העיקרית היא להגיע לקהל היעד המתאים ביותר לרכישת אותו מוצר או שירות. כחלק מתהליכים שיווקיים מבצעות חברות שונות מחקר שוק המסייע להם לאסוף מידע חשוב ביותר העוזר להן לבנות את התוכנית האסטרטגית השיווקית שלהן.
מחקר שוק, מה זה בדיוק
מחקר שוק אשר נקרא גם Market Research, הוא למעשה תהליך אותו מבצעת חברה במטרה לאסוף מידע כמה שיותר יסודי ומפורט בנוגע לשווקים שונים ומידע שחשוב לה. המטרה העיקרית של מחקר השוק זה לרכז את מקסימום המידע האפשרי כדי שהחברה תוכל לבנות את האסטרטגיה והתהליכים השיווקיים השונים, לקבל החלטות שונות שיכולות להיות אסטרטגיות או טקטיות ומשמעותיות מאוד עבור הארגון.
באילו מקרים ומצבים עושים מחקר שוק
מחקרי שוק נערכים על ידי חברות במגוון מצבים ומקרים:
- רצון להקים חברה חדשה או להציע שירות חדש.
- רצון להתרחב ולהיכנס לשוק חדש.
- רצון להוציא לשוק מוצר חדש.
- כאשר רוצים להכיר את המתחרים.
- כאשר רוצים להכיר את הלקוחות.
מחקר שוק מסייע לאסוף מידע ונתונים חשובים שיכולים לתת תמונת מצב נרחבת המסייעת לקבלת החלטות.
אילו חברות וארגונים מבצעים מחקרי שוק
למעשה כל חברה או ארגון יכולים להפיק רבות מביצוע מחקרי שוק, כאשר חברות וארגונים גדולים נוטים לבצע יותר מחקרי שוק, גם מהסיבה שיש להם כספים להשקיע בכך וגם בשל ההבנה על חשיבות ביצוע מחקר שוק טוב ואיכותי טרם הוצאה של מוצר חדש לשוק, פניה לקהל לקוחות חדש וכדומה. יחד עם זאת, גם עסקים קטנים יותר נעזרים לעיתים במחקרי שוק, בעיקר כאשר הם מעוניינים לעשות מהלך עסקי שיכול לעלות הרבה, וסקרי שוק יכולים לתת להם הבנה עד כמה המהלך הזה כדאי ונכון, הכל במטרה לצמצם את הסיכוי להפסד כספי.
למה חשוב לשים לב כאשר מבצעים מחקר שוק
מחקר שוק יכול להיות מחקר איכותני או מחקר כמותי. זאת אומרת מחקר בו בודקים לעומק את המידע על ידי ראיונות, תצפיות, קבוצות מיקוד ועוד, או מחקר אשר מתבסס על מדגם סטטיסטי לרוב נרחב, זאת אומרת שאלונים המכילים שאלות סגורות עליהם רוצים לקבל תשובות כמו סקרים למשל, כאשר את התשובות שמתקבלות מנתחים. חשוב שמחקר השוק יבוצע על ידי כלים ושיטות אשר יאפשרו איסוף מידע רלוונטי, שהמחקר יתבצע על קהל המטרה הנכון ושבכלל כל מה שקשור למחקר שוק יביא בסופו של דבר את הנתונים שיאפשרו למקבלי ההחלטות לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר לארגון, כיצד לפעול, היכן לפעול, מתי לפעול וכדומה. חשוב לדעת שיש חברות המתמחות בביצוע מחקרי שוק ובמרבית המקרים מומלץ לפנות לחברות שזו ההתמחות שלהם ולא להסתפק בביצוע מחקר באופן עצמאי.
נתכתב בשיתוף >> https://www.ms-ci.co.il/