מדוע תכנון עסקי אינו מיועד רק לסטארט-אפים? תכנון עסקי מתרחש כאשר מחזיקי העניין המרכזיים בעסק יושבים ומגבשים את כל המטרות, האסטרטגיות והפעולות שהם צופים לנקוט כדי להבטיח את הישרדותו, שגשוגו וצמיחתו של העסק.
הנה כמה אסטרטגיות לתכנון עסקי והדרכים שבהן הוא יכול להועיל לעסק שלך:
מהו תכנון עסקי?
תכנון עסקי יכול לפעול בדרכים רבות ושונות. בכל פעם שההנהלה העליונה מתכנסת כדי לתכנן את הצלחתו של עסק, זו סוג של תכנון עסקי. תכנון עסקי כרוך בדרך כלל באיסוף רעיונות בתוכנית עסקית רשמית המתארת סיכום של המצב הנוכחי של העסק, כמו גם את מצב השוק הרחב יותר, יחד עם צעדים מפורטים שהעסק ינקוט כדי לשפר את הביצועים בתקופה הקרובה.
תוכניות עסקיות אינן קשורות רק לכסף. התוכנית העסקית מתארת את התכנון הכללי הדרוש לפתיחת עסק מצליח, וזה כולל רווחים, אבל זה גם מעבר לכך. תוכנית צריכה להתייחס לכל דבר, החל מבדיקת היקף התחרות והבנה כיצד העסק החדש שלך ישתלב בתעשייה ועד להערכת מורל העובדים ותכנון כיצד לשמר כישרונות.
איך עובד תכנון עסקי?
כל עסק חדש צריך תוכנית עסקית – תוכנית של איך תפתח את העסק החדש שלך, מגובה במחקר, שמדגים כיצד הרעיון העסקי הוא בר-קיימא. אם הרעיון העסקי החדש שלך דורש הון השקעה, יהיה לך סיכוי טוב יותר להשיג מימון חוב או הון ממוסדות פיננסיים, משקיעים מלאכים או משקיעי הון סיכון, אם יש לך תוכנית עסקית מוצקה כדי לגבות את הרעיונות שלך. (ראו עוד מידע על הלוואות לעסקים)
תכנון עסקי לאחר הקמה
התוכנית העסקית היא לא תרגיל תכנון של הגדר ושכח מזה. זה צריך להיות מסמך חי שמתעדכן לאורך כל מחזור החיים של העסק שלך. ברגע שהעסק התחיל רשמית, התכנון העסקי יעבור להגדרה ועמידה ביעדים ויעדים. תכנון עסקי הוא היעיל ביותר כאשר הוא נעשה על פי לוח זמנים עקבי שבודק מחדש את היעדים והפרויקטים הקיימים לאורך השנה, אולי אפילו חודשי. בנוסף לסקירת היעדים לטווח הקצר לאורך השנה, חשוב גם לבסס חזון ברור ולפתוח את הדרך להצלחתכם בטווח הארוך.
תחזית מכירות
תחזית המכירות היא חלק מרכזי בתוכנית העסקית שיש לעקוב ולעדכן כל הזמן. תחזית המכירות היא אומדן של מכירות הסחורות והשירותים שהעסק שלך צפוי להשיג במהלך התקופה החזויה, יחד עם הרווח המשוער ממכירות אלו. התחזית צריכה לקחת בחשבון מגמות בענף שלך, בכלכלה הכללית ובצרכים החזויים של הלקוחות העיקריים שלך.
ניתוח תזרים מזומנים
מרכיב מכריע נוסף בתכנון עסקי הוא ניתוח תזרים מזומנים. הימנעות ממחסור ממושך בתזרים המזומנים היא חיונית לעסקים, וכשלים עסקיים רבים יכולים להאשים בבעיות תזרים מזומנים.
ייתכן שלעסק שלך יש הזמנה גדולה ומשתלמת על הספרים, אבל אם לא ניתן לחשב אותה עד השלמת העבודה, אתה עלול להיתקל בבעיות תזרים מזומנים. התרחיש הזה יכול להחמיר עוד יותר אם תצטרך לשכור צוות, לרכוש מלאי ולבצע הוצאות אחרות בינתיים כדי להשלים את הפרויקט.
ביצוע תחזיות תזרים מזומנים קבועות הוא חלק חשוב בתכנון עסקי. אם מנוהלים כראוי, ניתן לכסות מחסור בתזרים מזומנים על ידי מימון נוסף או השקעה בהון.
תוכנית מגירה עסקית
בנוסף לתכנון עסקי לרווח וצמיחה, לעסק שלך צריכה להיות תוכנית מגירה. תכנון עסקי חירום (ידוע גם כתכנון המשכיות עסקית או תכנון אסונות) הוא סוג התכנון העסקי העוסק במשברים ובתרחישים הגרועים ביותר. תוכנית מגירה עסקית מסייעת לעסקים להתמודד עם מצבי חירום פתאומיים, אירועים בלתי צפויים ומידע חדש שעלול לשבש את העסק שלך.
המטרות של תוכנית מגירה הן:
- דאגו לבטיחותכם, העובדים שלכם והלקוחות שלכם במקרה של שריפה, שיטפון, שוד, פרצת מידע, מחלה או אסון אחר
- ודא שהעסק שלך יוכל לחדש את פעילותו לאחר חירום במהירות האפשרית.
תכנון ירושה עסקית
אם העסק שלך הוא עסק משפחתי או שיש לך תוכניות ספציפיות לגבי מי אתה רוצה להשתלט במקרה של פרישה או מחלה, אז כדאי שתהיה לך תוכנית למסור את השליטה בעסק. נושאי הניהול, הבעלות והמיסים עלולים לגרום להרבה מאוד מחלוקת בתוך המשפחות, אלא אם כן קיימת תוכנית ירושה המתארת את התהליך בצורה ברורה.